Jumaat, 21 Jun 2013

Pemeriksaan Apgor

Setelah bayi dilahirkan,pemeriksaan pertama atau juga dikenali sebagai apgor dilakukan oleh doktor atau bidan. Ketika pemeriksaan apgor dilakukan doktor atau jururawat akan menimbang berat, ukuran lilitan kepala dan mengukur panjang bayi serta memeriksa keseluruhan anggota badan bayi untuk memastikan bayi sihat dan tidak mengalami sebarang jangkitan penyakit.
Ikuti pemeriksaan seperti berikut :

Ukuran lilitan kepala,berat dan panjang. Ketiga-tiga pemeriksaan ini dilakukan sebaik sahaja baik dilahirkan. Ukuran lilitan kepala, tinggi dan berat bayi inilah akan dijadikan pengiraan awal untuk direkodkan dalam carta pembesaran bayi seterusnya.

Kepala
Bahagian kepala bayi diperiksa untuk memastikan tiada bengkak pada tempurung kepala yang mungkin disebabkan oleh penggunaan forsep atau vakum. Dan lihat jika ada tanda kelahiran pada kepala bayi.

Mata
Melakukan pemeriksaan terhadap mata dan kedudukannya untuk memastikan dalam keadaan normal. Dengan menggunakan lampu khas, anak mata disuluh untuk memastikan tiada unsur katarak pada mata bayi.

Telinga Dan Hidung
Bahagian telinga dan hidung diperiksa sepintas lalu untuk memastikan bayi tidak mengalami sebarang jangkitan dan dalam keadaan normal.

Mulut
Mulut bayi diperiksa untuk memastikan bayi tidak mengalami masalah sumbing. Dengan menggunakan spatula mulut bayi dibuka untuk memastikan bayi tidak ada bengkak gusi.

Paru-paru Dan Jantung
Stetoskop digunakan untuk mengesan degupan jantung dan paru-paru bayi. Pemeriksaan ini untuk memastikan bayi bernafas dalam keadaan normal. Pernafasan yang laju memberi tanda bayi mungkin bermasalah.

Jari Dan Kaki
Pemeriksaan keseluruhan kaki dan jari bayi untuk memastikan dalam keadaan normal. Jika ada masalah pada bahagian ini atau kecacatan akan diadakan pemeriksaan lanjut.

Alat Kelamin
Pemeriksaan dilakukan sekitar bahagian alat kelamin bayi supaya ia dalam keadaan normal. Bagi bayi lelaki, pemeriksaan dilakukan pada kedua-dua buah zakar untuk memastikan tiada berlaku bengkak dan pengumpulan lendir pada bahagian itu.

Tindakan Refleks
Melakukan ujian dengan melepaskan tangan bayi untuk memastikan ada tindak balas refleks termasuk genggaman dan gerakan tangannya. Ini untuk memastikan sistem sarafnya berfungsi dengan normal.

Tulang Belakang
Memastikan tulang belakang (vertebra) diperiksa dalam keadaan lurus dan betul. Jika bahagian tulang itu bengkok, mungkin kedudukan tulang tidak betul dan perlukan rawatan susulan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Search