Sabtu, 18 Januari 2014

Ibu Menyusu perlu makanan berkhasiat dalam diet seharian

Secara logiknya ibu yang menyusukan bayi berkongsi makanan dengan bayi ketika menyusukan kerana segala apa yang dimakan bertukar menjadi susu untuk bayi.Itulah sebabnya mengambil makanan yang berkhasiat dan bervariasi bukan sahaja penting ketika hamil, tetapi semasa dalam tempoh menyusukan bayi. Diet semasa menyusukan bayi perlu mengambil kira makanan yang mampu memberi tenaga berpanjangan serta tindak balas bayi terhadap apa yang ibu makan.

1. Lemak dalam badan

Pengumpulan lemak dalam badan wanita semasa mengandung adalah untuk membantu menghasilkan susu semasa menyusu. Susu yang dihasilkan adalah sebahagian daripada simpanan lemak badan dan sebahagian adalah daripada pemakanan ibu.

2. Makan dengan teratur

Ibu yang terlampau penat, kekurangan masa untuk makan, tidak mendapat makanan yang cukup berkemungkinan akan mengadu keletihan dan rendah bekalan susu. Jika ibu mengambil pelbagai jenis makanan dengan sukatan yang mencukupi, dia akan mendapat protein, vitamin dan mineral yang diperlukan.


3. Ambil Suplemen 

Ada jugasetengah  ibu kata suplemen tak perlu cukup makan makanan berkhasiat je. tapi cuba fikirkan seimbang dan berkhasiat makanan yang kita makan setiap hari  ,ditambah pula masa yang sangat terhad dengan tuntutan kerja yang sebok setiap hari. Jadi bagi saya sangat perlu suplemen untuk melengkapkan segala zat,mineral dan vitamin dalam badan. Suplemen pilihan saya Set Penyusuan Shaklee.






4. Kekurangan susu

Jika ibu kurang mengambil makanan, susu akan dihasilkan daripada simpanan lemak badan pada awalnya. Susu berkemungkinan akan berkurangan dari segi kuantiti dan mungkin rendah kandungan lemak dan beberapa jenis vitamin berbanding susu yang dihasilkan oleh ibu yang mendapat pemakanan yang seimbang. Namun, susu itu masih berkualiti.






Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Search