Selasa, 6 November 2012

Omega-3, penting untuk bayi dan ibu hamil



Assalamualaikum…
Tahukah anda, di Amerika Syarikat ada program khas tentang penggunakan supplemen Omega-3 untuk ibu hamil yang bertajuk “Omega-3 for Baby and Me”. Program tersebut bertujuan untuk meningkatkan kesedaran pada ibu bahawa DHA sangat penting untuk ibu hamil. DHA bukan sahaja penting untuk pertumbuhan dan perkembangan bayi yang dikandung, malah dapat menurunkan risiko kelahiran premature dan bayi berat lahir rendah(BBLR).
DHA atau nama saintifiknya, Docosahexaenoic, adalah sejenis asid lemak omega-3 poli tak tepu yang berantai panjang, dijumpai dalam setiap sel dalam badan. DHA adalah penting untuk perkembangan dan kefungsian otak, mata dan sistem saraf pusat. Semasa mengandung, janin yang sedang membesar bergantung kepada ibunya untuk mendapat DHA yang diperlukan. Ini kerana DHA diperolehi daripada makanan yang dimakan, maka kandungan DHA dalam diet seseorang ibu menentukan sebanyak mana DHA yang dapat disalurkan kepada janin.
Penelitian manfaat Omega-3 untuk ibu hamil dan ibu menyusu:
  • Dalam buku Omega-3 Oils, A Practical Guide , 1996 karangan Donald Rudin, MD dan Clara Felix disebutkan bahawa Omega-3 berperanan penting dalam perkembangan sistem imun, yang terbentuk selama masa kehamilan dan bulan-bulan pertama selepas kelahiran. Jika seorang wanita hamil kurang mengambil Omega-3, anaknya boleh menderita gangguan fizikal dan mental kerana kurangnya sistem kekebalan tubuh.
  • Asid lemak esensial Omega-3 juta mempunyai peranan yang sangat penting pada perkembangan otak janin. Pada tahun 1968, seorang saintis Sweden, Lars Svennerholm mendapati DHA (dari Omega-3) adalah majoriti asid lemak tepu yang terdapat di dalam otak dan merupakan bahan baku penyusun sel otak. Dia juga menyimpulkan bahawa perkembangan sel otak janin sangat bergantung kepada jumlah Omega-3 yang berasal dari ibunya, kerana janin belum dapat mengubah asid lemak dalam tubuhnya sendiri.
  • Sebuah suruhanjaya ahli yang dipimpin oleh Berthold Koletzko, MD ., Rumah Sakit Anak Dr. Von Hauner, Universiti Munich menyatakan bahawa wanita hamil dan menyusui perlu mengambil sekurang-kurangnya 200-300 mg DHA satu hari. Mereka mendapati wanita dengan pengambilan Omega-3 DHA lebih tinggi mempunyai kehamilan lebih sihat, dengan berat bayi lahir yang lebih tinggi dan kehamilan tidak cukup bulan yang lebih sedikit. Pengambilan DHA juga dihubungkan dengan peningkatan kecerdasan kanak-kanak dan perkembangan mata.
  • University of Western Australia meneliti 98 wanita hamil yang mengambil 4 gr tambahan Omega-3 dari ikan atau 4 gr olive oil (minyak zaitun) sehari selama 20 minggu kehamilan hingga bayi lahir. Setelah anak yang lahir berusia 2 tahun, ujian dilakukan  untuk melihat kadar pertumbuhannya. Anak-anak yang ibunya mengambil suplemen Omega-3 juga mempunyai nilai yang lebih tinggi pada koordinasi mata dan tangan, kemampuan berbicara, lamanya waktu berbicara, dan jumlah kosa kata yang mereka miliki berbanding dengan kanak-kanak yang ibunya mengambil Olive Oil. Profesor Susan Prescott yang memimpin kajian tersebut menyebutkan tambahan Omega-3 yang diambil terus menerus selama kehamilan bukan sahaja selamat, tapi juga sangat diperlukan bagi bayi dan ibu di kemudian hari.
  • Para pakar dari National Institute of Health dan International Society for the Study of Fatty Acids and Lipids (NIH/ASSFAL) mengesyorkan pengambilan sebanyak 300mg DHA setiap hari bagi ibu mengandung dan menyusu.
Bagaimana pula kandungan OmegaGuard Shaklee?
Ia mengandungi :
Total Omega-3 Fatty Acids – 330mg
EPA – 180mg
DHA – 120mg
Kandungan ini untuk setiap kapsul. Sikitnya kandungan DHA? Ya, sebab itu ia boleh diambil 2-3 tablet sehari. Mungkin juga kita ada ambil sumber DHA dari ikan dan lain-lain, jadi boleh kurangkan pengambilannya. Yang lebih penting Omega Guard Shaklee, adalah daripada ikan dan bukan hati ikan(spt Cod Liver Oil) dan dibuat tapisan 2 kali atau lebih untuk membuang bahan-bahan merbahaya.
Menurut kajian terbaru, kanak-kanak berusia satu tahun hingga dua tahun memerlukan sebanyak 100 miligram (mg) hingga 120 mg DHA setiap hari dan 100-150 mg bagi kanak-kanak berusia dua tahun hingga empat tahun serta 150-200 mg bagi usia empat tahun hingga enam tahun. (sumber)
Sebab itu, OmegaGuard Shaklee sesuai diambil oleh kanak-kanak seawal usia 1 tahun. Memang cukup untuk keperluan mereka. Jadi, satu botol boleh kongsi antara ibu dan anak. Jimatkan??
sumber lain :
* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.

Berminat?

Hubungi saya di permatahatiibu@gmail.com atau SMS ke 010-6020620 (Hanis) untuk konsultasi mahupun maklumat lanjut.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Search