Ahad, 27 April 2014

Gula-Gula Kesabaran

Ku harungi
Liku-liku kehidupan
Ku titip rahmat dan redha Allah
Makin pula aku diuji dari segenap pelusuk

Lalu…
Ku bertahajjud kerna KasihMU
Masih aku diberi ujian yang menggentarkan imanku
Ku mohon di sujud tahajjud ku
Agar aku bisa menempuh ujian yakni hadiah tanda Sang Pencipta menyayangiku

Goyahkah aku pabila diberi ujian yang sekecil ini
Syurga itu mahal harganya untuk dibandingkan dengan ujian sekecil ini
Layakkah aku jika kesabaran aku tidak setinggi curahan KasihNya
Allahu Rabbi…tetapkan aku di jalan kebenaran ini

Tidakkah aku menitip seerah-seerah terdahulu
Tidakkan aku mencari ayat-ayat cintaNya dari kitab Al-Quran

Allahu Allah..
Di saat hati ku genting
Kau kirimkan angin kasihMu bahawa Kau sentiasa dekat denganku
Kau kirimkan sahabat-sahabat yang membawa aku mengingatiMu selalu
Kau kirimkan teguran yang tidak putus-putus

HambaMu ini yakin bahwa dia perlu bersabar
Sabar itu separuh daripada iman
Sabar itu juga ciri-ciri ahli syurga
Sabar yang pada mula itu pahit akan manis akhirnya
Seperti manisnya gula-gula
Yakni gula-gula kesabaran atas keredhaanMu Ya Allah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Search