Isnin, 23 September 2013

Memahami Omega-3 Minyak dan Kepentingan EPA dan DHA

Omega-3 minyak dianggap asid lemak penting. Mereka dipanggil penting kerana seperti vitamin dan mineral, badan tidak boleh mengeluarkan mereka. Atas sebab ini, asid lemak omega-3 mesti diperolehi dari makanan. Omega-3 asid lemak boleh ditemui dalam ikan, seperti salmon, tuna, dan halibut, hidupan laut lain seperti alga dan kril, tumbuh-tumbuhan tertentu, dan minyak kacang.


Omega-3 minyak mengandungi asid lemak tertentu termasuk EPA dan DHA. EPA dan DHA berfungsi sebagai lemak larut antioksidan dalam badan, pendahulu kepada biokimia penting dan sebagai blok binaan untuk tisu penting seperti otak dan sistem saraf.

Kepentingan Omega-3



Setiap sel dalam badan kita dikelilingi oleh membran yang terdiri daripada lemak. Fungsi membran sel sebagai dinding pelindung di sekitar komponen kerja sel (nukleus, mitokondria, dan ribosom) dan mengawal aliran semua bahan-bahan di dalam dan di luar termasuk nutrien (dalam) dan bahan buangan (keluar). Jika membran sel kita tidak sihat, maka sel-sel kita tidak berfungsi dengan baik dan kesihatan kita menderita.


Sel tanpa membran yang sihat kehilangan keupayaan mereka untuk memegang air dan nutrien penting. Mereka juga kehilangan keupayaan mereka untuk berkomunikasi dengan sel-sel lain.


Penyelidik percaya bahawa kehilangan komunikasi sel-sel adalah salah satu daripada peristiwa-peristiwa fisiologi yang boleh membawa kepada pertumbuhan tumor kanser.


Kerana membran sel yang terdiri daripada lemak, integriti dan ketidakstabilan mereka adalah ditentukan sebahagian besarnya oleh jenis lemak yang kita makan. Ingatlah bahawa lemak tepu adalah pepejal pada suhu bilik, manakala omega 3 lemak adalah cecair pada suhu bilik.


Diet yang mengandungi sejumlah besar lemak tepu atau hydrogenated menghasilkan membran sel yang sukar dan ketidakstabilan kekurangan. Sebaliknya, diet yang kaya dengan omega 3 lemak menghasilkan membran sel dengan tahap yang tinggi ketidakstabilan dan fungsi.



Omega-3 dan Jumlah Kesihatan Kardiovaskular

Omega-3 minyak seperti EPA dan DHA adalah sangat penting dalam menyokong kesihatan jantung yang optimum. Penyelidikan telah menunjukkan bahawa asid lemak antioksidan menawarkan manfaat berikut:

  • Mengurangkan risiko aritmia, yang boleh membawa kepada kematian jantung secara tiba-tiba
  • Mengurangkan tahap trigliserida
  • Pengurangan kadar pertumbuhan plak atherosclerotic
  • Tekanan darah rendah
Di peringkat sel-sel dalam sistem kardiovaskular, EPA dan DHA membantu untuk menyokong ketidakstabilan membran sel, yang seterusnya, membantu untuk mengekalkan keanjalan muda saluran darah kita. EPA dan DHA juga melindungi sel-sel kardiovaskular daripada pengoksidaan oleh radikal bebas dalam keadaan tekanan.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


WHATSAPP 011 11233493
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Search